Arvottomien Volga näyttäytyy ensi kerran Mika Kaurismäen kokeellisessa lyhytelokuvassa Jackpot 2 (1982). Se tehtiin vuosi menestyksekkään Valehtelijan jälkeen ja kuvattin siten samana kesänä 1981 kuin Saimaa-ilmiö. Se kuvasi ydinsodan tai muun katastrofin jälkeistä Helsinkiä, joka on lähes autio. Kaduilla palaa, taivaanranta punertaa ja rakennuksista on jäljellä vain raunioita tai huonokuntoisia murjuja.
Pian elokuvan alun jälkeen kamera panoroi Kyläsaarta, joka oli vielä silloin lähes tyhjä ja rakentamaton. Kyläsaarenkadun pientareella näemme oranssin farmarimallisen Volgan, täydelliseltä mallinimeltään GAZ-M-22 Volga. Kun kamera lipuu sen ohi, taustalla näkyy Kyläsaaren vihattu jätteenpolttolaitos, josta myöhemmin tuli Kierrätyskeskuksen kiinteistö.
Tuo Volga oli entinen postiauto. Posti kaupitteli sitä ja toistakin Volgaa vuonna 1981 sanomalehti-ilmoituksessa, ja Kaurismäet ostivat sen Arvottomia varten. Volga rekisteröitiin uudelleen kesän 1981 aikana, mikä on pääteltävissä sen saamasta rekisteritunnuksesta ANJ-906.
ANJ-906 palveli Kaurismäkien käyttöautona heti samana kesänä, kun he kiersivät etsimässä kuvauspaikkoja Arvottomia varten. Matka kulki Suomen eteläisen puoliskon alueella Tampereelta Karviaan ja Jyväskylään ja sieltä Kuopioon, Kuhmoon ja Sotkamoon.
Arvottomien kuvaukset alkoivat talvijaksolla helmikuun puolivälissä 1982. Sitä ennen ANJ-906 oli maalautettu kauniin tummanpunaiseksi. Elokuvan aikana Mannesta (Matti Pellonpää) tulee etsintäkuulutettu, ja hänen kannoillaan ovat sekä poliisi että gangsterit. Niinpä Volgan on syytä vaihtaa väriä: elokuvan tarinassa Manne maalaa auton valkoiseksi suihkepulloilla, mutta tosiasiassa työn teki kesäkuvausten aikana ripeästi kuopiolainen automaalaamo.
Valkoinen oli itse asiassa tämän Volgan neljäs väri: alun perin se oli vaaleanharmaa, niin kuin huomattava osa GAZin Gorkin tehtailta valmistuneista autoista. Alkuperäisväri näkyy muutamista ANJ-906:n sisältä kuvatuista otoksista.
Elokuvan Suomen-jakson lopussa Manne hylkää Volgan sotkamolaisen hotelli Tuliketun pihaan. Sieltä se tuli kuitenkin takaisin Helsinkiin ja palveli seuraavina vuosina Kaurismäkien käyttöautona. Sen saattoi bongata Villealfan silloisen toimiston kupeesta Minna Canthin kadulta, se oli käytössä Rikoksen ja rangaistuksen kuvauksissa 1983 ja ainakin vielä Klaanin kuvauksissa kesällä 1984 Tampereella ja Tampereen lähiseuduilla – silloin tosin ajoittain korjaamolla.
Yhä nykyään ANJ-906 on onneksi olemassa ja säilytteillä Uudellamaalla kuivassa, viileässä tilassa, mutta se kaipaisi kunnostusta ja sen jälkeen arvoistaan esillepanoa. Onko mikään muu Suomen elokuvahistorian auto yhtä maineikas?
Aki Kaurismäen elokuvassa ”Pidä huivista kiinni, Tatjana” (1994) isossa roolissa oleva musta samanmallinen farmari-Volga on eri auto.